RSS

E.M.A.K

Emak,
masa Ija tulis nih,
Emak dah seminggu pergi tinggalkan kitorang,
Ija ingat lagi,
Abah call suruh balik Ipoh cepat,

Abah cakap keadaan mak dah tak stabil,
Abah cakap sebak sgt mak..

Emak,
Ija sedih sgt tgk mak terbaring atas katil tuh mak,
Keliling mak penuh dgn macam2 mesin,
Mak bergantung dgn bantuan oksigen,
Ija cium mak puas2,
Ija usap2 kaki mak,
Mak respond dgn gerak2kan kaki mak,
Ija suka sgt mak,
Ija tau mak sedar yg kitorang semua ada dekat dgn mak,

Emak,
Kitorang semua tak putus2 bacakan mak Yassin,
Tiba2 bacaan kat mesin tuh makin lama makin turun,
Doc cakap mak dah tak boleh terima oksigen tuh,
Doc suruh ajar mak mengucap,
Air mata ija mencurah2 tak tertahan,
Ija tak boleh nk sebut perkataan Allah kat telinga mak,
Along yang ajar mak mengucap and sebut Allah kat telinga mak,
Tiba2 kitorang tgk mak dah berhenti bernafas,
Ija tau Allah dah ambil mak dari kitorang semua,
Allah lagi sayangkan mak.

Emak,
Emak ingat tak Ija balik jumpa emak 2 minggu lepas,
Masa tuh mak dah tak boleh bercakap,
Emak baring jer,
Ija tanye mak,
Mak sayang ija tak? Mak rindu Ija tak?
Mak kate mak SAYANG mak RINDU,
walaupun susah mak nak sebut
Ija belikan mak bubur MCD,
Mak kate sedaaap sgt,
Lepas tuh mak main dgn Rayyan,
Ija tgk mak tergelak2,
Seronok Ija tgk mak mase tuh

Emak,
Ija terkilan sgt mak,
Ija nak sebut IJA SAYANG MAK sebelum Ija balik,
tapi mulut nih tak terkeluar perkataan tuh,
Ija cium tgn mak,pipi mak, dahi mak,
Ija cakap dalam hati jer,
Berat sgt nk tinggalkan mak.

Emak,
Opah Chu kate kitorang adik beradik cukup bagus jaga mak,
tapi Ija rase tak cukup lagi mak,
Ija tak puas jaga mak,
Patutnyer ija balik minggu depan jaga mak,
Ija dah bagitau abah ija nak duduk ipoh 3 minggu nak jaga mak,
tapi tak sempat mak.


Emak,
Semua kenangan yang mak tinggalkan,
Semua yang indah2 belaka,
Bila bercerita pasal emak,
Pasti kami bergelak-ketawa,
Emak seorang yang sangat kelakar,
Emak seorang yang sangat pentingkan pelajaran,
Emak seorang yang sangat kuat,
Emak seorang yang sangat pandai masak,
Emak sangat sayangkan anak-anak mak,
Emak sanggup tanggung derita demi anak2,


Emak,
Ija redha permergian emak,
Emak dah tanggung sakit lama sangat dah,
Allah dah bagi pinjam mak kat Ija dah lama dah,
Ija mandikan jenazah mak,
Ija cium dahi mak buat kali terakhir,
Ija hantar mak sampai ke liang lahad,
Masa diorang nak kebumikan mak,
Ija tak boleh terima mak,
Ija rase macam nak ikut mak sekali,
Ija tak nak balik,
Ija nak tunggu mak kat situ,
Ija macam dah hilang kewarasan


Emak,
Ija bersyukur,
Emak pergi dengan senang walaupun mak penah sakit lg teruk sebelum ni,
Emak kritikal tak lama,
Abah jaga mak dengan penuh sabar,
Abah jaga mak sampai akhir hayat mak,
Abah sedaya-upaya penuhi permintaan mak,

Emak,
Ija janji dengan mak,
Ija akan jaga abah sebaik mungkin,
Ija akan balik tgk abah sama macam masa mak hidup dulu,
Ija akan ziarah kubur mak selalu,
Ija akan selalu sedekahkan Al-fatihah dan Yassin utk mak,

Al-fatihah to Almarhumah Norlaila binti Noresah
5th April 2010
12.14 a.m
Semoga Allah tempatkan roh mak dikalangan orang-orang beriman,
Semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh mak
Semoga Allah ampuni segala dosa-dosa mak
Semoga Allah terima semua amalan kebaikan mak

~ Emak akan sentiasa dihati Ija~

11 comments:

Juju Megat Ahmad said...

ija.. ;(

Anonymous said...

drop my tears bile bc ni ija..
al-fatihah utk emak..

-aja zainudin-

Anonymous said...

Salam TAKZIAH

mr and mrs azman said...

ija, sedeynya baca...xdpt kubygkan kalo Allah amik nyawa mak ku jua.berlinang air mata sebak baca ija tulis ni.doa utknya xkan putus..selagi parents kita hidup ataupun sudah tiada.

Anonymous said...

ija.. sediynye.. nida dah alami ini semua.. bulan mei nti, genap setahun pemergian ibu nida.. semoga roh ibu-ibu kite tenang di sana.. Amin

dee said...

Al-fatihah...smga tabah ye,jaa...
so sad n touching...i learnt something from this entry..thanks,my fren...

Anonymous said...

it is very touching.. harap ija, bonek, mira and uncle saiful semakin tabah hadapi hari2 mdatang. Al Fatihah untuk allahyarhamah auntie laila. Semoga rohnya di tempatkan bersama golongan org-org beriman dan solehah.- Kak Lily-

GEODAIA said...

nanges aku ja bace entry ko neh...
life must go on...kite yg idop jangan lupe sentiase bdoa untuk arwah k...Al-Fatihah..

Anonymous said...

sabar ija...aku tau apa rasanya bila org yg paling kita sayang pegi buat selamanya.aku pun penah alami semua ni.Al-Fatiha buat ibu kau..semoga kau sekeluarga tabah hadapi dugaaan ini.dari aku teman lama mu_kem terendak,melaka

aien said...

al-fatihah untuk puan norlela...ko mmg anak yg baik ija dari dlu lagi mmg begitu...Allah swt amat mengasihi ibumu...amin...

e_nazz said...

salam takziah...sabar ye...

Post a Comment